خلاقیت بسته بندی
جعبه سازی و کارتن سازی ریناس

یکی از انواع طراحی بسته بندی، طراحی بسته بندی اسباب بازی (Toy packaging design) است که جزو مهمترین طراحی‌هاست. علت اهمیت این نوع بسته بندی، جذب نگاه کودکان برای توجه به محصول و افزایش فروش است.

بسته بندی اسباب بازی باید دارای طرح و رنگ متنوع و شاد باشد تا بتواند تاثیر خود را به درستی روی مخاطبان هدف قرار دهد.

خلاقیت یک فرآیند ذهنی است که شامل تولید ایده یا مفاهیم جدید و یا ایجاد ارتباط های تازه بین ایده ها و مفاهیم موجود، می شود. از دیدگاه علمی، محصولات یک تفکر خلاق (که گاهی تفکر واگرا نیز خوانده می شود)، معمولا هم ابتکار دارند و هم دارای تناسب و اقتضاء هستند. از دیدگاه عام و روزمره، خلاقیت صرفاً عمل ساختن چیزی جدید است. طی بررسی های به عمل آمده، خلاقیت در بسته بندی باعث جذابیت بیش از حد کالا می شود و چشم هر بیننده ای را جذب خود می کند.

Creativity in packaging

یکی دیگر از تعاریف خلاقیت فرآیند شکستن پیش فرض ها و انگاشت هاست. بسیاری از ایده های خلاقانه وقتی شکل می گیرند که فرد عقیده هایی که از قبل در ذهنش تشکیل شده بود را دور می اندازد و تصمیم می گیرد که راه و روشی جدید که به نظر می رسد دیگران به آن فکر نکرده اند را به کار گیرد. استفاده از خلاقیت و به وجود آوردن یک لیبل بسته بندی با طراحی زیبا تضمین کننده فروش و جذب مصرف کننده است. به تعدادی از خلاقیت در طراحی گرافیک و بسته بندی در ذیل توجه کنید که خود گویای همین امر است.

طراحی گرافیکی در بسته بندی

اجرا طراحی گرافیکی در بسته بندی یک محصول، باید بتواند علاوه بر اطلاع رسانی، زیبایی و معرفی، نقش تبلیغاتی و بازاریابی را نیز برای محصول ایفا کند. طراحی هر بسته می تواند به طور مستقل مانند یک بروشور، پوستر و استند عمل کند. یعنی چنان کامل و جذاب و از روی آگاهی طراحی شده باشد تا بتواند خریداری را که محصول را نمی شناسد و در مورد آن اطلاعات کافی ندارد، ترغیب به خرید کند. به بیان دیگر طراحی گرافیکی بسته بندی موفق باید خود، محصول خود را بفروشد.

پس طراحی و گرافیک یک لیبل بسته بندی باید اطلاع رسانی پویا و اعتماد پذیر داشته باشد، ایجاد هویت ایرانی از طریق بسته بندی کالا را داشته باشد و دارای ویژگی نوآوری، خلاقیت، تحلیل آور و ایده دهنده باشد که متاسفانه این موضوع در ایران هم چنان مورد توجه قرارنگرفته است و به همین خاطر ضررهای بسیاری به بار آورده است.

اهداف بسته بندی

درابتدا هدف بسته بندی نگهداری محصولات غذایی فصلی بوده اما با رشد جوامع این ضرورت احساس گردید تا محصولاتی که در یک منطقه خاصی تولید می شود جهت استفاده به منطقه دیگری انتقال یابد. و این هنر لیبل بسته بندی بود که امکان حفاظت و نگهداری محصول را در این پروسه انتقال از محلی به محل دیگر فراهم آورد.

نقش خلاقیت در بسته بندی در فروش کالا

امروزه از مهم ترین فاکتورهای فروش و موفقیت در بازار تجاری توجه به هنر طراحی و بسته بندی است. اهمیت این شاخه از هنر گرافیک تا بدانجا است که در برخی از کشورها که تولیدکننده نیستند، تنها یک طراحی خوب بسته بندی برای کالاهای وارداتی، نام آن کشور را در زمره تولیدکنندگان کالا و در نهایت صادرات آن قرار می دهد. این به معنای آن است که جهان امروز تنها تشنه تولید کالا نیست بلکه این تولید هنر است که چرخه های اقتصادی را به حرکت درمی آورد. بسته بندی و طراحی نامناسب، پایین بودن کیفیت بسته بندی کالاهای ایرانی، ایران را به کشور تک محصولی در صادرات تبدیل کرده است.
به خاطر بسپارید که طراحی وگرافیک بسته بندی یکی از وسایل و لوازم بازاریابی است و اثر بخشی آن بستگی به انتخاب بازار مورد نظر دارد.

اگر چه جعبه هایی که صرفا از طلق تشکیل شده اند سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص می دهند اما قابل توجه است که ترکیب این دو متریال کارتن و مقوا با طلق جلوه ی با شکوهی به محصول داده و به سبب احساسی که از لمس محصول داخل جعبه ی محصول به دست می دهد توانسته سهم بیشتری از بازار بسته بندی را به خود اختصاص دهد.

جنس جعبه های طلقی معمولا از نوع PP ,PET,PVC می باشد.

×

پشتیبانی آنلاین شرکت ریناس پک

×